Airless, aircoat, airmix, HLVP of XVLP; een hoop termen die allemaal met verfspuiten te maken hebben. Maar wat zijn nou de verschillen? En welke technologie past waarschijnlijk het beste bij jou? Je leest het in deze blog.
Foto: Een van WAGNER's eerste verfspuiten is de 'Mistral', uitgebracht in 1955, Duitsland.
Geschiedenis
In 1887 werd de eerste verfspuit ontwikkeld door Dr. Allen DeVilbiss, een arts uit Ohio (VS). Zijn uitvinding begon als een hulpmiddel om medicijnen in sprayvorm aan te brengen, maar het concept bleek ook uitstekend te werken voor verf.
De technologie bleef zich ontwikkelen, en tegen de jaren '20 en '30 waren verfspuiten zo ver ontwikkeld dat deze bij de auto- en zware industrie niet meer weg te denken waren. Het spuiten zorgde voor een snellere productie én een strakker resultaat.
Vandaag de dag spuit bijna 90% van Amerikaanse schilders regelmatig, en groeit ook de verfspuitmarkt in Europa snel. In Nederland spuiten 3 op de 10 schilders wel eens, en in België is dat 2 op de 10 schilders.
Airspray verfspuiten
De ‘klassieke’ verfspuit verneveld verf met een compressor die het materiaal stuwt door een pistool met een piepkleine spuittip opening. Het controleren van het materiaal en de luchtstroom vergt veel ervaring. Om deze reden wordt deze spuittechnologie dan ook bijna alleen maar gezien in de zware industrie en bij autospuiterijen.
Airless verfspuiten
Bij Airless technologie wordt door middel van hoge druk verf door een kleine spuittip verneveld. Dit is anders dan bij bijvoorbeeld Airspray, waarbij je spuit met luchtverstuiving. Je werkt bij Airless technologie met materiaaldruk, niet luchtdruk. Zo'n materiaaldruk hangt bij de meeste Airless apparatuur tussen de 150 tot 250 bar en is, vooral met huidige technologieën zoals HEA, goed te controleren door spuiters met minder ervaring.
De meest veelvoorkomende pompen binnen de Airless apparatuur zijn membraan- en plunjerpompen. Membraanpompen worden aangeraden als je veel verschillende materialen wilt spuiten met één en dezelfde pomp. De membraanpomp is namelijk beter bestand tegen slijpende pigmenten, vulmiddelen én is bovendien sneller schoon te maken. Ga je voor gangbare lak of latex en wil je vooral veel kracht? Dan is de plunjerpomp de beste keuze. Zeker als je met lange slangen gaat werken.
Foto: links een doorsnede van een plunjerpomp, rechts van een membraanpomp.
AirCoat / AirMix verfspuiten
De AirCoat of AirMix optie wordt in de schildersmond ook wel de ‘Rolls Royce’ optie genoemd, gezien deze Airless en Airspray combineert. Naast een Airless materiaalstroom (via materiaaldruk), wordt er ook een luchtstroom rondom de vernevelende spuittip gestuurd via een luchtkap (luchtdruk). Met AirCoat behaal je een nog fijner, gecontroleerder spuitbeeld. Deze technologie zie je veel in de professionele hout- en meubelindustrie.
HVLP en XVLP verfspuiten
Luchtverstuiving zoals bij Airspray wordt ook gebruikt bij turbinemachines die werken met HVLP en XVLP. Dit zijn veelal wat kleinere verfspuiten, die door hun grote materiaalopbrengst bij lage druk (High Volume Low Pressure), ideaal zijn ter aanvulling van een verfspuitassortiment. Deze verfspuiten worden veelal ingezet voor lakwerk, gezien ze ondanks hun kleine formaat toch een zeer hoog afwerkingsniveau kunnen bereiken, met druppelgroottes zo klein als 15 tot 100 micron. Ter vergelijking: bij de gemiddelde Airless verfspuit is dit 200 tot 1300 micron.
Foto: Doorsnede van een handheld XVLP verfspuit.
Elektrostatisch verfspuiten
Bij deze verfspuiten wordt verf positief elektrisch geladen, waardoor bij het verspuiten de verf naar het negatief geladen te spuiten oppervlak wordt aangetrokken. Deze techniek wordt veel gebruikt in de auto- en metaalindustrie omdat het verfverspilling minimaliseert en zorgt voor een zeer gelijkmatige dekking, zelfs op ingewikkelde vormen. Denk bijvoorbeeld aan grote vrachtschepen, stalen buizen of containers.
Rotor-stator verfspuiten / Wormpompen
Wormpompen, ook bekend als rotor-statorpompen, maken gebruik van een draaiend schroefmechanisme om vloeistoffen met minimale pulsatie en slijtage te verplaatsen. Dit maakt ze ideaal voor toepassingen waarbij constante vloeistofstromen vereist zijn. Daarnaast is deze technologie bij uitstek geschikt als er materialen met hoge viscositeit (dus stroperig/dik), grotere vezelgrootte of slijtende pigmenten moeten worden verspoten. Denk bijvoorbeeld aan bitumineuze coatings, spuitpleister of mortel.
Foto: Materiaal wordt aangevoerd door een constant draaiende rotor.
Op zoek naar een verfspuit? START TO SPRAY!
Ben je 'ready to spray'? Wij hebben een handige keuzehulp gemaakt, zodat je onze best-verkochte WAGNER verfspuiten eenvoudig kunt vergelijken. Kom je er niet uit? Neem dan vrijblijvend contact op met: verkoop@wsb-benelux.nl // 030-241 41 55